torsdag 20 maj 2010

Test av läsplatta - Sony Reader PRS-600 och Sony Pcket Reader

Sony Reader PRS-600 är den första läsplattan jag testat i vårt läsplatteprojekt. Jag började med att ladda ner två böcker från Elib - som lån från Burlövs bibliotek. Enkelt och smidigt, fick dock uppdatera min profil på Sonys hemsida så att även denna läsplatta blev inlagd där. Detta antar jag beror på DRM skyddet. Min egen läsplatta är ju också en Sony fast en Pocket Reader, så jag var redan van vid denna hantering.

Jag passade också på att testa att ladda ner en ALA-rapport i pdf format, som även den gick utmärkt att läsa och ladda ner.

Med Sony Reader hanterar man böckerna på datorn, vilket jag efter min första motvilja nu tycker fungerar väldigt smidigt.

Sony Reader PRS-600 har till skillnad från Sony Pocket Reader en touch-skärm, trevligt men tillför inte så jättemycket tycker jag.
Knapparna för bläddra, lägga bokmärken och förstora/förminska sitter mer användarvänligt på pocket reader.
Zoomen är dock bättre eftersom den har 5 steg i stället för Pocket Readers 3.
Ett extra plus med PRS-600 är att den hanterar både ljudfiler och även foton.

PRS-600 har en trevlig meny, där man ser utsidan av boken. Men en allmän reflektion kring läsplatteläsande är att man glömmer bort titeln på boken som man läser. När man tar en vanlig bok ser man automatiskt utsidan och titeln innan man börjar läsa, medan när börjar läsa på läsplattan kommer direkt in i boken där man senast slutade. En medarbetare föreslog att en läsplatta med en extra skärm på baksidan som visar vilken bok man läser kunde vara en framtida idé! :-)

1 kommentar:

  1. I want to to thank you for this excellent read!! I definitely enjoyed every bit of it.I have you bookmarked to look at new stuff you. Visit: Touch Skärm

    SvaraRadera