fredag 8 maj 2009

Har du själv någon användning av sociala nätverkstjänster?

Sedan flera år tillbaka använder jag LinkedIn http://www.linkedin.com/in/catharinaisberg och ser det som ett utmärkt sätt att upprätthålla kontakten med gamla och nya kollegor, alltså framför allt arbetsrelaterade kontaker. På detta sätt kan jag följa mina kollegor och på ett enkelt sätt återknyta kontakten när jag vill.
Facebook har jag också använt ett bra tag, inte riktigt lika länge, men börjar känna mig allt mer van att umgås på detta sätt. Genom FB har jag återknutit kontakten med bl a kompisar från min utbytesstudenttid i USA 1983-84, snacka om att avstånden minskar med tekniken! Jag har även kollegor och ett biblioteksnätverk som vänner i FB, men här handlar det mer om att få ett socialt utbyte med dessa än i LinkedIn.
Jag uppskattar detta sätt att vara social, man lär känna varandra bättre och underhåller sitt nätverk på ett enklare sätt, vilket påverkar arbetet och fritiden positivt.
På senare tid har jag märkt att FB allt mer blir en blandning av privata sfären och den professionella. Bl a är jag med i expergruppen för kompetensfrågors FB-nätverk, jag får inbjudningar till konferenser och arrangemang tex Ebsco dag etc. Detta är väl bara ännu ett tecken att dessa världar blandas allt mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar