onsdag 11 november 2009

Skulle ditt bibliotek, eller kanske hela SLUB kunna använda sig av chatt? Hur och när? I vilket syfte?

Självklart kan biblioteket använda sig av chat i sin verksamhet. Detta som ännu ett alternativ för kommunikation med kunderna. Viktigt att vi finns där kunderna finns och att de når oss när de har behov av våra tjänster. Kanske är det enklare för dem att chatta än att maila eller ringa, och framför allt än att gå till våra lokaler.
Som alla våra resurser behöver vi använda dem när största andelen av våra kunder har behov av dem. T ex är vi noga med att lägga semestrar och stängning av bibliotekslokalen då de flesta kunder har semester eller är lediga. Samma bör gälla för en chat, att vi är tillgängliga på den när de flesta av våra kunder är aktiva. Men samtidigt kan chatten vara ett sätt att öka tillgängligheten till våra tjänster just under perioder då vi annars inte kan ha hög bemanning, t ex kvällstid... ngt att fundera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar